Learning In Company

05 maart 2019

Bouwen aan een lerende organisatie: schrijf een Learning Manifesto

Leren op de kaart zetten in een organisatie, hoe doe je dat? Als learning & development expert bouw ik mee aan de leercultuur van heel wat bedrijven en organisaties. Een tool die ik meer en meer inzet is de learning manifesto. Een manifesto is een strijdkreet, een gebalde tekst die de visie op leren in jouw organisatie helder maakt voor alle betrokken partijen. Geen ellenlange visietekst dus, maar een concreet instrument met richtlijnen die je kan vertalen in elk concreet leerinitiatief. Benieuwd hoe je er zelf mee aan de slag kan?

Waarom is zo’n manifesto interessant?

Een learning manifesto kan voor partijen aan alle kanten van de tafel een meerwaarde betekenen:

·       De initiatiefnemers (in dit geval de ontwerpers van leeroplossingen) krijgen in eerste instantie zelf een scherper beeld op de essentie van leren en ontwikkelen. Ze kunnen hier tonnen inspiratie uit putten en een houvast in vinden voor het ontwerpen van hun dienstverlening. Wat willen we aanbieden? Aan welke criteria moeten onze diensten en producten voldoen? Een blik op het manifesto biedt het antwoord.

·       Een manifesto schept ook duidelijkheid naar interne en externe klanten. De klanten, het management en de medewerkers van een organisatie zien in het manifest wat ze mogen verwachten van de opstellers. Waar staan ze voor, waar streven ze naar, welke ondersteuning bieden ze, hoe ziet mijn eigen rol eruit?

Hoe begin je aan zo’n manifesto?

Het goede nieuws is: daar bestaan geen strikte regels voor. Je kan dus op verschillende manieren te werk gaan. Een brainstorm met het L&D team is uiteraard een optie. Maar je kan zeker ook anderen betrekken in het proces. Interviews doen om te weten te komen wat medewerkers als kenmerkend ervaren aan de leer en ontwikkelactiviteiten in jouw organisatie. Of polsen naar de criteria die medewerkers beschouwen als essentieel voor goede ontwikkelactiviteiten. Je kan ook een steekproef van medewerkers samenzetten en begeleiden om de bouwstenen te bepalen.

Het resultaat is een (korte) tekst: neem maximaal 6 principes op. Om je manifesto kracht bij te zetten kan je een passend visueel jasje voorzien of een leuk personage tot leven roepen dat het manifesto overdraagt aan de medewerkers. Je kan er ook een aantrekkelijke poster van maken in canva om de boodschap te verspreiden: www.canva.com

Practice what you preach: een voorbeeld

Voor mijn eigen organisatie maakte ik onderstaand manifest, met de 5 principes die de bouwstenen vormen van waar Leaning In Company voor staat.

1.     Ik geloof dat een leerervaring fijn moet zijn. Ik wil dat mensen leerervaring associëren met een fijne ervaring en leg daarom in al onze diensten de nadruk op een combinatie tussen fun en leren. Dat doe ik door een toets humor toe te voegen aan mijn begeleidingsstijl, gekruid met een stukje relativeringsvermogen. Ik verwerk het ook in de werkvormen die ik gebruik: ik zal vaak kiezen voor spelvormen of uitdagingen die deelnemers op een ‘speelse manier’ aanzetten tot leren. Dat betekent niet dat leren niet moeilijk is. Het legt alleen de nadruk op de manier waarop ik leren wil uitlokken.

2.     Ik geloof in de kracht van ‘samen’ en ‘co-creatie’. In de ontwerpfase van leerinitiatieven zal ik altijd met klanten het programmavoorstel toetsen en finetunen op basis van hun eigen input. Ik kijk vanuit mijn didactische bril en ga steeds op zoek naar de inhoudelijke interne expertise. Daarnaast hanteer ik in mijn workshops altijd het principe van veel ruimte voor uitwisseling onder de deelnemers. Want zo leren mensen het best: ‘samen’ en ‘van elkaar’ leren.

3.     Ik geloof in het verbinden van individuele doelen met organisatiedoelen.Leerinitiatieven moeten leiden tot gedragsverandering die gelinkt is aan een organisatiedoel. Als je tijdens een training feedback geven geeft, is het belangrijk om te weten waarom een organisatie hierin wil investeren en welke win ze hierin zien. Hoe meer helder je dit hebt, hoe makkelijker je leerinitiatieven kan ontwerpen.

4.     Ik geloof in een didactisch sterke mix van werkvormen. Ik werk niet vanuit één insteek of één methodiek maar houd mijn ogen open voor wat werkt in welke context. Van e-tools, over wandelcoaching, tot hybride leren. Bovendien is variatie key als het gaat over een sterke leeroplossingen die impact genereren. Wil je de aandacht erbij houden en inspelen op verschillende leervoorkeuren dan is het afwisselen van werkvormen een must om leerwinst te bekomen.

5.     Ik geloof in de lerende aan het stuur zetten. Mensen moeten hun eigen leerproces in handen nemen en leerinitiatieven moeten hier ruimte aan geven en hiertoe aanmoedigen. ‘Sit back & relax’ heeft geen plaats in onze leerinitiatieven. Leren vraagt om actie en reflectie en is hard werken.

 Als je dus plezier wil beleven aan leren, ervan houdt om eens een andere aanpak te ervaren dan de klassieke, graag zelf je leerproces vast neemt om vooruitgang te maken, en graag mee werkt aan een op maat project dat op maat getailord is voor jou, dan ben je bij mij aan het juiste adres.

Hulp nodig bij het opstellen van je manifesto of het installeren van een leercultuur in jouw organisatie? Neem contact op via martinemeekers@learningincompany.be

Benieuwd met welke bouwstenen we nog bouwen aan sterke lerende en wendbare organisaties? www.learningincompany.be


 

Learning In Company

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x